28-09-2016 Flere nyheder fra Thermo King


Thermo King Lancerer intelligente løsninger til fremtidens køletransport på IAA-udstillingen for erhvervskøretøjer 2016

På udstillingen præsenteres den nye SLXi-trailer køleplatform, hybrid teknologi koncept, driftsoptimerende løsninger og multi-temperaturanlæg.

 

Thermo King, som er producent af transportløsninger indenfor temperaturkontrol til en lang række mobile løsninger fremviser køletransportens fremtid med nye innovative løsninger på IAA-udstillingen for erhvervskøretøjer 22.-29. september i Hannover, Tyskland.
 
"Innovation handler om mere end blot at skabe nye produkter," udtaler Karin De Bondt, vicepræsident og administrerende direktør for Truck, Trailer og Bus hos Thermo King i Europa, Mellemøsten og Afrika. "Det handler om at adressere et unikt kundebehov gennem tilslutningsmuligheder, datadrevet intelligens, indsigt om realbrugere og evnen til at integrere nye og kommende teknologier efter kundernes behov.
 
"I dag på IAA lancerer Thermo King en serie af løsninger til lastbil og trailer, herunder den nye SLXi-køleplatform til enkelt- og multi-temperaturtrailere, som er designet til at imødegå nutidens krav om brændstofeffektivitet, intelligens, tilslutningsmuligheder og bæredygtighed."

 

SLXi-platformen til køletrailere: Op til 20 procent[1] brændstofbesparelser og telematik som standard

SLXi-platformen til køletrailere med enkelt- og multi-temperatur blev udviklet med særligt fokus på enhedens intelligens, kommunikationsmuligheder, brændstofforbrug og temperaturstyring.

 

"Vi har samarbejdet med hundredvis af kunder og forhandlere for at forstå nutidens reelle behov og krav til omgivelsesbetingelser, temperaturer og driftsmodeller ved forskellige typer last i daglig brug," siger David O'Gorman, produktchef hos Thermo King. "Vi har lyttet og derefter brugt tusindvis af timer på forskning og udvikling for at designe nye funktioner og forbedringer for det næste niveau af køleanlægsplatform for SLXi."

 

SLXi adskiller sig på følgende områder:

 

  • Større brændstofeffektivitet i faktiske driftsbetingelser: SLXi-serien inkluderer skræddersyede driftsparametre for at opfylde kundens behov, anvendelsesområde og omgivende forhold. De tilpassede profilbetingelser skaber optimeret ydeevne og brændstofbesparelser på 10 til 20 procent, sammenlignet med forgængeren.

 

  • Forbindelse døgnet rundt med telematik som standard: Efter overtagelsen af Celtrak i oktober 2015 er SLXi branchens første fuldt telematik styrede køletraileranlæg, som giver fuldt overblik over enheden og godset med Thermo Kings nye TK BlueBox-kommunikationsenhed og Bluetooth® som standard.

 

  • Fjernstyring og dataadgang: TK BlueBox indsamler og lagrer anlægsdata, som er tilgængelige via en gratis app på en smartphone eller Bluetooth-enhed. På denne måde opnås tovejskommunikation som muliggør styring af enheden og adgang til kritiske data under alle forhold. Brugerne kan fjernstyre afrimning, pre-trip, temperaturindstilling og yderligere indstillinger af driftstilstand uden kontrakt eller abonnement.

 

  • Forbedret temperaturkontrol: Takket være den forbedrede SR-3-styreenhed bliver nøjagtigheden på 0,1 °C ved både temperaturstyring og det monterede display.
    • Større temperaturkontrol og optimeret brændstofforbrug på grund af mere fleksible og bredere temperaturgrænser under brug af Cycle-Sentry.
    • I multitemperaturmodeller reducerer PTC (Precision Temperature Control) effektivt temperaturafvigelsen med 80 % i forhold til tidligere teknologi og opretholder, afhængigt af driftsbetingelserne, temperaturen i kølerummet inden for ca. 0,15 °C. PTC giver en automatisk forudindstilling af kapacitetsmodulationen og temperaturstyringen for at sikre optimal temperaturstyring i det midterste og bagerste trailerrum, hvor 95 % af kunderne transporterer ferskvarer.

 

  • Lavere miljøpåvirkning: Den nye SLXi-serie er fyldt med egenskaber, som gør, at transportvirksomhederne kan mindske deres miljøpåvirkning markant:
  • Lavere motorhastigheder og lavere brændstofforbrug på grund af en 27 procent større kondensator.
  • Den årlige CO2-emission for SLXi er reduceret med 2,4 ton, og NOx-udstødningsemissionen med 15 % sammenlignet med forgængeren. 
  • R-452A-kølemiddel mindsker det globale opvarmningspotentiale (GWP) med ca. halvdelen sammenlignet med det eksisterende R-404A.

 

Som en yderligere fordel for kunderne og branchen giver SLXi-designet fleksibilitet og mulighed for at integrere yderligere teknologier gennem en åben platform.
 

Thermo King Hybrid-konceptet

 

Det nye Hybrid Drive Trailer-koncept bliver præsenteret for første gang på IAA 2016. Det kombinerer dokumenteret ekspertise og dokumenterede teknologier fra både Thermo King og FRIGOBLOCK og bliver en del af den nye platform for SLXi-køleanlæggene. Hybrid Drive Trailer-konceptet giver ekstra brændstof- og driftsbesparelser, og lave emissioner og lavt støjniveau muliggør adgang for transportvirksomheder til indre byområder og spærrezoner.

 

Hybrid Drive fra Thermo King muliggør elektrisk fremdrift af en semi-køletrailer, der er koblet til en trækker med et FRIGOBLOCK Enviro Drive-inverterfilter. På denne måde kan trailerkøleanlægget drives som et hybrid-anlæg, enten via den elektriske generator eller via sin egen uafhængige dieselmotor.

Denne innovative løsning kombinerer generatoren og dieselmotoren, hvilket giver en potentiel reduktion op til 5000 liter brændstof om året i virksomheder med krævende distribution, hvilket svarer til årlige besparelser på ca. 5000 euro baseret på den gennemsnitlige dieselpris på 1 euro per liter.[2]

 

Et standard TK BlueBox-telematiksystem lagrer data og giver mulighed for tovejskommunikation for at sikre, at lasten er beskyttet under alle forhold, og funktionen til geo-fence vil automatisk skifte strømforbruget mellem diesel og lastbilens Enviro-drev, som påkrævet eller nødvendigt.

 

"FRIGOBLOCK og Celtraks teknologier har udvidet Thermo Kings brancheførende forskning og udviklingskapaciteter ved at tilføje gratis teknologi på områder som hybrid, non-diesel og driftsoptimerende løsninger," siger Karin De Bondt. "Disse funktioner kombineret med Thermo Kings dokumenterede resultater for driftssikker, brancheførende teknologi, har sat fart på innovationer, der lever op til og tilpasser sig unikke kundebehov og giver bæredygtige løsninger til køletransportsektoren."

 

 

UT Spectrum: UT-seriens multi-temperaturlastbil

 

Den nye UT Spectrum-enhed udvider sortimentet for UT-platformens produktserie og er designet til at opfylde behovene for distributører i byerne, som kræver flere temperaturzoner. UT-serien tilbyder undermonteret køleanlæg til lastbiler og påhængstrailere.

 

UT Spectrum-enheden giver total beskyttelse for både fersk- og frostvarer i en serie konfigurationer med to eller tre rum og opfylder samtidig de støjkrav, som distributørerne stilles overfor. Disse zonekonfigurationer sikrer stor fleksibilitet for at kunne opfylde de driftsmæssige behov, minimere omkostningerne og optimere distributionslogistikken for temperaturfølsomme varer.

 

UT Spectrum er udviklet til at minimere miljøpåvirkningen, forbedre effektiviteten betydeligt og mindske den samlede totaløkonomi og tilbyder gennemtestet pålidelighed, mindre drifts- og vedligeholdelsesomkostninger og lave emissioner.

 

Alle prdukter fra Thermo King leveres som standard med R-452A-kølemiddel og er en del af Ingersoll Rand EcoWise™-porteføljen af produkter, som er designet til at mindske miljøbelastningen med næste generation af kølemidler med lavt globalt opvarmningspotentiale og høj driftseffektivitet.

 


[1] Sammenlignet med sin forgænger og afhængigt af brugerens driftsprofil udvalg til forskellige lasttyper.

[2] Baseret på en sammenligning med standardanvendelse af en multi-temperaturenhed, der kører diesel, med en tidsplan med flere stop og derfor hyppige døråbninger, hvilket således kræver 3,5 liter diesel i timen ganget med 2700 timer om året.